Van rebre la Primera Comunió a Montalegre

En la tarda del dissabte 9 de juny, es va celebrar a l’església la Primera Comunió de 18 nens i nenes. Havien preparat la catequesi al Centre Catequètic de l’Església de Santa Maria de Montalegre. La missa va ser concelebrada i presidida pel vicerector de l’església. Al llarg de tota la cerimònia Mn. Mallol va anar explicant als nens i nenes el significat de cada part de la santa missa i la importància de l’acte que celebraven. Sens dubte ha estat una santa catequesi per a tots els assistents.

Tot el grup de nens i nenes s’havia concentrat a la Capella de la Verge de la Medalla Miraculosa, van sortir ràpids i es van situar en el presbiteri. En l’homilia Mn. Mallol els va saludar amb molt d’afecte i els va recordar que anaven a rebre Jesús: Quan us veníeu cap a l’altar totes les persones us miraven, tant les que us coneixen, els vostres pares, germans, familiars i amics, com les que no us coneixen. Però també us mirava, amb un rostre somrient i alegre, aquell que no veieu: els ulls i el rostre de Jesús, la mirada de Déu. Avui Ell és el protagonista perquè aquesta celebració sense Jesús no seria possible. Jesús us vol rebre. La catequesi de cada setmana, els assajos, tot aquest esforç, també el arreglar-vos tan elegants, tot ho heu fet, però el més important és estar davant el Senyor, un dia del que recordareu tota la vida. Fer la Primera Comunió és ser més amic de Jesús, vau començar amb el baptisme, ara és menjar a Jesús, i a més ho fareu en el millor dia de l’any: el dia del Corpus Christi.

A continuació, el celebrant va nomenar un per un els noms dels nens i nenes que anaven a rebre la Primera Comunió per fer la Professió de Fe També els va nomenar per acostar-se al reclinatori. Les pregàries i les oracions d’acció de gràcies les van llegir els protagonistes i els seus catequistes, entre les quals es destaca: “Volem ser sempre tan feliços com avui i l’hi demanem a la Verge Maria”. Mn. Mallol va acabar la celebració felicitant a tots els nens i nenes, va donar les gràcies a Déu i a tots els assistents.

Felicitacions

Volem nosaltres també felicitar molt especialment: a Marta, Laia, Ainoa, Chastine, Jaenezza i Mayte; a Laura-Dayana, Eva María, Pilar i Desiré; a Josep Maria, Alejandro, Guillem i Marc;  i a Rubén, Levinski, Miquel Àngel i Pol.

Isabel Hernández Esteban

El Cor del Déu encarnat

La Fe ens ensenya que Jesús és la Segona Persona de la Trinitat Santíssima, el Fill, que va prendre la naturalesa humana. Per tant és “Déu i home vertader”, tal com resem en el Credo. En Jesús veiem com Déu mateix encarna i fa viva la idea que té el Creador de l’ésser humà: Déu encarnant la seva idea d’home.
Per això és el model perfecte.
Podem per tant afirmar que Déu ens estima en Jesús amb un cor humà.
El cor és el símbol de l’amor. Diem: es pensa amb el cap, però s’estima amb el cor. D’alguna manera imaginem que el cap és el lloc del raonament pur, que és vist com una cosa freda i distant, mentre que en el cor bullen els sentiments, els afectes, les emocions, de les que l’amor podríem dir que és l’exponent més elevat.
Entrem al mes de juny, tradicionalment dedicat al Sagrat Cor de Jesús. En aquest mes es celebra la Solemnitat i se’ns convida a considerar la grandesa de l’amor amb què Déu ens ha estimat en Jesucrist fins a l’extrem de lliurar-se a la mort en la Creu. Aquest lliurament total que queda simbolitzat plenament en el moment en que el soldat li va travessar el cor amb la llança, i va brollar sang i aigua (cf. Joan 19, 34)
El Catecisme de l’Església ho sintetitza en aquestes paraules:
Jesús, durant la seva vida, la seva agonia i la seva passió ens ha conegut i estimat a tots i a cada un de nosaltres i s’ha lliurat per cada un de nosaltres: “El Fill de Déu em va estimar i es va entregar ell mateix per mi” ( Ga 2, 20). Ens ha estimat a tots amb un cor humà. Per aquesta raó, el sagrat Cor de Jesús, traspassat pels nostres pecats i per a la nostra salvació (cf. Jo 19, 34), “és considerat com el principal indicador i símbol … de l’amor amb que el diví Redemptor estima contínuament a l’etern Pare ia tots els homes “(Pius XII, enc.” Haurietis aquas “: DS 3924; cf. DS 3812). (Catecisme de l’Església Catòlica 478)
Encara que ha existit sempre a l’Església, la devoció al Sagrat Cor creix en especialment des que al segle XVII en què el Senyor es va aparèixer a Santa Margarida de Alacoque. El 16 de juny de 1675 Nostre Senyor li va mostrar el seu Cor a la Santa: Un Cor envoltat de flames d’amor, coronat d’espines, amb una ferida oberta de la qual brollava sang i li va dir: “Aquest és el Cor que tant ha estimat als homes, i en canvi, de la major part dels homes no rep res més que ingratitud, irreverència i menyspreu, en aquest sagrament d’amor. “
La devoció al Sagrat Cor consistirà precisament en estimar i reparar per l’Amor no correspost: Reparació i desgreuge, per les moltes ofensa que ha rebut i continua rebent al món, molt especialment en l’Eucaristia.

Mn. Francesc Perarnau

La peregrinació d’enguany a Paris i Lisieux

Els dies 11, 12 i 13 de maig una trentena de fidels i amics de l’Església de Santa Maria de Montalegre vam anar de peregrinació a dos llocs molt especials per a nosaltres: a la Capella de la Medalla Miraculosa de París, i a la Basílica i al Carmel, a Lisieux, lloc on va viure i va morir Santa Tereseta del Nen Jesús. Al llarg dels tres dies no només vam resar molt, sinó també vam fer visites culturals i ens ho vam passar molt bé. Gràcies a Déu, ens van acompanyar molts àngels del Senyor que ens van protegir de tot contratemps.
Vam iniciar el nostre viatge en avió molt d’hora per arribar molt aviat a París, i poder visitar la Capella, resar amb calma, i com no! adquirir objectes religiosos per obsequiar a la família i amics.
En la Capella de la Medalla Miraculosa
El sacerdot que ens va acompanyar, Mn. Francesc Perarnau, va celebrar la missa a la mateixa Capella de la Medalla Miraculosa, presidida per la Verge, tenint a la banda esquerra del presbiteri a les restes mortals de la santa Caterina Lebouré. És curiós contemplar com, any rere any, la butaca on es va asseure la Verge en una de les seves aparicions segueix allà, en aquell lloc sant, i del que s’explica que quan les germanes Paules es van traslladar del lloc on vivien fins a la Rue du Bac 140 de París, en la confusió del trasllat, no se sabia després quina de les butaques era la bona. La Verge va resoldre el dubte: van portar a aquell lloc una nena greument malalta i la van asseure de butaca en butaca, al asseure-la a la butaca que definitivament es conserva, la nena va curar miraculosament i al moment.
Així que en aquell entorn ple de fe i bellesa, els pelegrins s’agenollen el més prop de l’altar, en actitud de pietat i fins i tot de total prosternació. Aquesta actitud d’humilitat ens crida l’atenció i ens convida a pregar amb més intensitat. Poc abans d’iniciar la santa missa, una germana de la congregació, amb extrema delicadesa, demana a cada pelegrí, vingut no només de París, sinó d’arreu del món, sense distinció de sexe, condició o color que es retiri, i així tot el dia des que s’obre la Capella fins al seu tancament. Mn. Francesc Perarnau ens va explicar la meravella de l’encàrrec que va fer la Verge Santíssima a la santa, i va descriure la majoria de les dades i detalls que conformen el contingut de la medalla, que ha de escampar-se per tot el món, destacant que la medalla no és un amulet ni te propietats especials però ens serveix per recordar-nos de Maria, la nostra Mare del cel, en qualsevol moment. És una medalla que amb el temps es va fer molt popular i que amb el seu ús devot va obtenir tants favors i benediccions de Déu que la gent la va acabar anomenant “Medalla Miraculosa”. Es tracta d’una medalla ovalada que té a l’anvers una imatge de la Immaculada amb uns raigs de llum que surten de les seves mans. Ella està aixafant el cap d’una serp, que rastreja per sobre de la bola del món. Al voltant d’ella, es llegeixen aquestes paraules: “Oh! Maria sense pecat concebuda, pregueu per nosaltres que recorrem a vós “. Al revers de la medalla, hi ha una gran “M”, anagrama de Maria, coronada per una Creu, sota es veuen els dos cors de Jesús i de Maria.
De turisme per París
Havíem complert una part important del pelegrinatge: resar i estar amb la Verge Santíssima en el mateix lloc on es va aparèixer a París. Tots els desplaçaments des que vam aterrar a París s’havien de fer en autocar, així que d’aquesta manera vam anar a dinar a un restaurant. Seguidament començaria la part cultural i turística de la jornada. Ens vam dirigir al turó de Montmatre, allà vam passejar pels carrerons on van viure i van treballar als seus tallers els pintors impressionistes de finals del segle XIX i principis del segle XX, alguns dels quals, com se sap, van viure o van morir amb pocs recursos, en canvi en l’actualitat els seus quadres són milionaris i aquell turó té un preu per metre quadrat dels més cars de París. Sigui com sigui, aquell barri parisenc té un encant cultural i històric molt interessant. A la part alta del turó, la qual vam anar ascendint pas a pas i sense pressa, es troba la Basílica del Sacre Coeur. En l’estona de la nostra visita al temple, estava exposat el Santíssim Sagrament, en un custòdia molt gran a dalt del presbiteri, suportada per dos àngels. Aquella visita cultural es va convertir en una estona de pregària molt a prop del cel.Seguim el nostre pla. La següent activitat (a part de recórrer París en l’autocar sense parar de dir Oh! i Ah!!) va ser un llarg passeig pel Sena, en un dels grans Bateau Mouche. El trajecte va durar més d’una hora, vam gaudir molt, ho vam fotografiar tot, i ens vam emocionar contemplant París als nostres peus. De tornada a l’hotel, vam resar un rosari en agraïment a la Verge Santíssima per la jornada tan estupenda que havíem passat.De camí a Lisieux i a la Basílica
El dissabte 12 de maig, ens vam aixecar aviat (com ja és habitual en totes les peregrinacions) ja que el nostre destí estava a 216 km de distància. Després de sortir de París, ens vam dirigir cap a l’Atlàntic, encara que no arribaríem a veure-ho. El xofer ens va proporcionar un agradable viatge gràcies al seu bon fer de bon conductor, ens va portar per l’autopista A28 i després per una carretera fins Lisieux. El paisatge que vam contemplar aviat ens havia de sucumbir: els immensos camps i camps verds i grocs, combinats gairebé capritxosament, es perdien en l’horitzó. El cultiu de la colza, així com les vaques, vetades de marró i blanc, ens oferien la bellesa de la naturalesa pròpia d’aquella regió, la Baixa Normandia.
En arribar a Lisieux vam anar directament a la Basílica de Santa Tereseta, en l’espera a la celebració de la missa es va poder visitar l’exposició i resar a la càlida capella del Santíssim. En l’homilia Mn. Francesc Perarnau va destacar els noms de grans sants que hem conegut per les seves tasques missioneres i per la seva espiritualitat:  “I hi ha moltíssims més, malgrat tot només han estat nomenats doctors uns trenta tres, i un d’ells Santa Tereseta de Lisieux, la qual gairebé no havia sortit d’allà, ja que només va anar a Roma a demanar-li expressament al sant pare que la permetés entrar al Carmel abans de complir l’edat permesa, i no ho va aconseguir. No obstant això, i havent mort molt jove, és doctora de l’Església. Tampoc va escriure grans obres, bàsicament va escriure dues narracions que coneixem amb el nom de la Història d’una Ànima, al final de la qual explica aquell període de la seva vida de foscor total de Déu. En cavi, en les biografies que d’ella s’escriuen, es descriu una vida interior extraordinària; el missatge que va transmetre i la seva espiritualitat és el que la va incorporar com a doctora de l’Església. No viu aparicions, ni revelacions, és a dir, res extraordinari. El seu desig enorme era estar a la primera línia de missió però no la van deixar marxar mai; el petit camí que ella proposava el va transmetre mentre va ser mestra de novícies, ella ensenyava el que ella vivia. Deia: Déu està en les coses petites. Per a la immensa majoria de nosaltres les coses petites són les coses diàries, vivint-les per donar glòria a Déu, oferint les mortificacions i els esforços diaris: la santedat de les coses grans és fer santament les coses petites. “
En acabar la missa vam pujar l’escalinata per accedir a la Basílica, consagrada fa 57 anys. Si ens havíem emocionat a la cripta, aquell temple tan magnífic amb aquells mosaics, els colors, els pelegrins vinguts d’arreu del món, perquè no en va és el segon santuari (després de Lourdes) més visitat de França, ens va fer sentir alguna cosa important dins del nostre cor sensible i humà de cada un. Com va arribar l’hora de dinar la visita va resultar un llampec, així que vam decidir tornar a la tarda. Vam dinar a la residència l’Ermitatge que és el centre d’acollida de pelegrins del Carmel. A la tarda vam visitar la casa familiar de Santa Tereseta de l’Infant Jesús, anomenada Les Buissonnets, situada al mateix Lisieux. Allí es conserven els mobles, records de la família Martin i molts objectes personals de la santa (joguines, vestits, estampes), tot exposat d’una manera delicada, austera i sòbria.Novament, i amb l’autocar travessem la bella població de Lisieux per arribar a la Basílica, on ara si, ens vam quedar durant una hora, pregant molt bé i encomanant a la santa que ens ajudés a viure aquest camí d’espiritualitat que ella havia proposat, sobre la santedat de cada dia en les coses petites. Els que van voler van adquirir objectes religiosos, i tots ens vam fotografiar un munt. La reportera del grup no va parar de filmar en tot moment, sense perdre detall. En caure la tarda, encara ens va quedar temps lliure per descansar a l’hotel o seguir visitant tot l’entorn. Ens vam allotjar en un hotel antic, amb història, però totalment rehabilitat, i del qual s’explica que es va salvar dels greus bombardejos que va patir la Normandia a l’any 1944. El sopar i la tertúlia posterior van donar lloc a moments d’autèntica amistat i fraternitat, ja que moltes persones del grup ja ens coneixíem d’anteriors peregrinacions de l’Església de Santa Maria de Montalegre.

Del Carmel a Désir de Lisieux
Va arribar el diumenge, el tercer dia de peregrinació i l’últim, el dia 13 de maig. A les nou del matí la maleta ja hi era al maleter de l’autocar. Teníem molt a fer abans d’emprendre el viatge de tornada a l’Aeroport d’Orly-París. L’hotel on ens allotjàvem està molt a prop del Carmel. Allà el sacerdot que ens va acompanyar havia de celebrar la missa cap a les 10 hores, com vam arribar amb temps, vam poder mantenir-nos en silenci molt a prop de les restes (o una part) de Santa Tereseta que allí reposen en un cofre sota d’una urna que conté en fusta i marbre una figura en semblança a Santa Tereseta. Presideix aquella urna de vidre una imatge de la Verge del Somriure, ja que la santa així la va anomenar el dia que la va guarir miraculosament d’una greu malaltia, i que va coincidir que també era un 13 de maig.

En l’homilia, el rector de Montalegre, va compartir amb nosaltres l’emoció de poder celebrar al mateix lloc on va professar, va viure i va morir la santa. I al fil de l’Evangeli del dia, ens va ensenyar alguna cosa més sobre el manament de la caritat: No tenim un origen animal, hem estat creats a imatge i semblança de Déu, tenim una herència ancestral que arrosseguem al llarg dels segles, trets de egoismes molt marcats i que són l’origen de molts pecats, de discussions, de baralles, de guerres. Tot això no és a causa del origen animal en el qual s’insisteixen que tenim, és a causa del pecat original. Jesús es va fer home per amor. El nostre model a seguir és Ell, però trobem dificultats perquè estem espatllats. Jesús per ajudar-nos crea l’Església, institueix els sagraments, i així amb tot això, podem seguir un camí recte. Pel que fa al manament de la caritat podem recordar ara les obres de misericòrdia que  es recullen en el Catecisme de l’Església Catòlica. Són set espirituals, ensenyar i aconsellar, consolar el trist, confortar al que pateix, perdonar les ofenses, patir amb paciència i resar pels enemics; i les set materials, les quals potser serien les més fàcils de dur a terme ja que són donar de menjar i beure, vestir el nu, visitar malalts i als que estan a la presó, enterrar els morts, etc; en definitiva cal ser capaços d’estimar a qui no ens estima i a qui ens molesta. Mn Francesc Perarnau, finalment, es va referir a una inscripció que es repetia en els temples de Lisieux, doncs l’havia escrit la santa, referint-se a la Verge Santíssima: “És més Mare que Reina”, i ens va convidar a demanar-li a la Verge que ens ajudi a arrencar els defectes que ens aparten de Déu.

Un cop acabada la santa missa, en aquell lloc tan especial per a la vida interior de cadascú, ens van quedar a l’entrada o l’atri del recinte del Carmel doncs una germana franciscana ens havia explicat que s’editava una revista sobre Santa Tereseta i la nostra peregrinació havia de ser notícia. Ens va sorprendre vivament. Aquella periodista tan peculiar, agradable i simpàtica, es va interessar pels motius del nostre pelegrinatge i el rector de l’Església de Santa Maria de Montalegre va respondre a totes les preguntes que amb tant afecte i interès li van formular. El mateix va fer la reportera del grup ja que no es va perdre ni una mica per al vídeo que estava fent de tot el viatge.

En una volada travessem Lisieux a peu, a gran velocitat, per visitar la Catedral de Sant Pierre, l’entorn i jardí en aquestes dates estava en obres de rehabilitació. A continuació, vam pujar a l’autocar doncs anàvem a fer una sortida cultural fora de programa, que havia proposat un dels pelegrins la nit anterior i que va ser recolzada per aclamació. Com hem dit érem a la Baixa Normadía. En aquella regió a l’any 1944 es van produir cruels batalles i bombardejos, dels que no es va escapar Lisieux. Per aquest motiu prop de la població es troba un cementiri militar, a Sant Désir de Lisieux: 3735 tombes alemanyes i 469 tombes britàniques donen testimoni d’aquest tràgic episodi de la seva història. Allà, en el llibre de signatures vam deixar unes paraules de record.

A París-Orly
S’havia acabat el temps, havíem de tornar a l’hotel. Vam prendre el dinar, molt francès i molt bo. Als postres els pelegrins van tenir gestos molt generosos amb l’organització del pelegrinatge, cosa que des d’aquí novament agraïm. Vam sortir puntualment de retorn a París, amb tota la previsió del món davant els esperats embussos de trànsit que finalment no es van produir. Semblava que l’autocar estava buit, els pelegrins van descansar plàcidament, tant és així que els últims cinquanta quilòmetres es van omplir els pulmons de cançons i cants populars fins que es va acabar el repertori. Realment tots estàvem molt contents ja que gràcies a Déu tot havia sortit molt bé.  Vam arribar de nit a l’aeroport de Barcelona, allé  ens vam acomiadar però per retrobar-nos en una propera peregrinació.

Els pelegrins
El ritme del pelegrinatge va ser àgil i actiu gràcies a l’exquisida col·laboració i puntualitat dels pelegrins. I molts van col·laborar en diverses activitats que ho van fer més agradable: Álvaro i Josep Ma a la sagristia, Mireya en els cants de la missa; Maria del Mar i Ignasi en la filmació del vídeo; Carmen, Beatriz i Mari Luz en l’animació de l’autocar; José María, Guillem i Joan com a assessors històrics sobre la Segona Guerra Mundial; Maria Teresa en el rés del sant rosari cada dia del pelegrinatge a l’autocar i Francois, fent una bona conducció. I tots i totes per la paciència i l’afecte expressats al llarg de tot el viatge.

Isabel Hernández Esteban

SANTUARIS, ESGLÉSIES I ERMITES DE LA MARE DE DÉU

Aprofitem el treball realitzat per un docent del col · legi Viaró de Sant Cugat del Vallès que facilita una interessant documentació sobre la Mare de Déu.

Es pot accedir a la pàgina personal a l’enllaç: Santa Maria

Ens sembla d’interès per organitzar romeries ja que indica la localització de cada santuari.

S’agraeixen correccions i aportacions per millorar el treball encara en vies d’elaboració.

Aquest Maig Visitem a la Mare de Déu

Com és ja una tradició a Montalegre, al mes de maig realitzarem un pelegrinatge que, llevat d’alguna excepció, com la de l’any 2011 en què peregrinem a Terra Santa, sol ser un pelegrinatge Marià.
Després de Montserrat, Torreciutat, Lourdes i Fatima, aquest anys viatjarem a París, per conèixer allà i resar a l’Església de la Medalla Miraculosa, a la Rue du Bac,  on es va aparèixer la Mare de Déu a Santa Caterina Labouré el 1830.
A aquesta advocació Mariana està vinculada la nostra església de Montalegre des de fa molts anys. Va ser el dia 27 de desembre de 1907 quan la Junta rectora de la Casa de la Caritat, a la qual pertanyia l’Església de Montalegre, va decidir que es construís “una capella dedicada a honorar la Mare de Déu, sota la seva advocació de la Medalla Miraculosa , d’acord amb allò sol · licitat per les Germanes de Sant Vicent de Paul que tenen cura de l’establiment (…)”, tal com està escrit en l’acta de la reunió.
La capella es va construir en menys d’un any i va poder ser inaugurada el dia 27 de novembre de 1908, dia de la festa de la Medalla Miraculosa, just en el segon aniversari de l’aparició de la Verge.
Són moltes les persones que s’acosten a aquesta capella per encomanar-se a Maria i per aconseguir una petita medalla, que sempre poden trobar-hi. Aquesta imatge, ja centenària, ens recorda amb els seus raigs que la nostra Mare vetlla pels seus fills, vessant abundants gràcies sobre ells.
La medalla té l’origen en un encàrrec que va fer a Verge a Santa Caterina, i que ella va portar fidelment a terme. La Medalla es deia de la Immaculada Concepció, però a poc a poc va ser coneguda com la Medalla Miraculosa a causa dels favors que obtenien de Maria les persones que l’utilitzaven.
No fa gaire, el divendres Sant recordàvem com Jesús, ja a la creu, demanava a la seva Mare que continués la tasca maternal amb els seus deixebles. I així ho va fer des del primer moment, i ho ha seguit fent al llarg dels segles. Normalment sense fer soroll, però de vegades, quan ha estat necessari, de maneres molt més notòries; d’una manera molt especial recordem les aparicions de Maria a Fàtima, amb manifestacions tan importants sobre la naturalesa.
És lògic que al llarg del mes de maig, dedicat a la Santíssima Verge busquem la manera d’honorar-la com ella es mereix. Hi ha moltes maneres de fer-ho, però no poden faltar les Romeries, els Rosaris resats ja sigui  personalment o millor encara en família, la participació en trobades marianes …
I no poden faltar els petits detalls amb ella, una flor, un cant una jaculatòria que li dirigim amb el cor.
I tinguem la certesa que ella no es deixarà guanyar en generositat.

Mn Francesc Perarnau

Tota la setmana es diumenge

I al tercer dia estava escrit que ressuscitaria, així va ser, i així es repeteix cada any en la nit anomenada Vetlla Pasqual, unes hores prèvies al trenc de l’alba del diumenge. Cada gest, cada cosa que es fa en la celebració de la Llum te un significat molt important, d’un compacte litúrgic gens baladí. S’inicia sempre amb els llums del temple apagats. Jesús va morir, però la seva ànima encara no ha entrat en el seu cos gloriós. En cada església es fa el foc en el lloc més llunyà del presbiteri, a ser possible a l’exterior, però a Montalegre es fa al fons de la nau central tot just darrera de les portes que donen al Pati Manning que al vespre sempre romanen tancades. Tots els estris per la cerimònia del foc eren a punt. Els mossens celebrants van sortir de la sagristia i es van dirigir al final del temple, quasi a les fosques doncs solament entrava pels vitralls una resta de llum natural. L’oració es va recitar, el Ciri es va beneir i es va encendre, i de la seva llum es van encendre totes les espelmes que els fidels manteníem a la ma, tots volíem aquella llum, que representa la llum del món, Nostre Senyor Jesucrist: Alfa i Omega.

Es va traslladar el Ciri encès i es va situar en un lloc visible pel poble reunit. En la celebració de la missa solemne te lloc també la cerimònia de l’aigua, beneint-la i aspergint a tots els fidels. Es llegeixen lectures de l’Antic Testament i les pròpies de la missa; es purifica l’altar, els celebrants, els ministres i tots els assistents amb l’encens, en definitiva, una celebració magnífica i de gran bellesa.

En l’homilia el Rector, Mn. Francesc Perarnau, que ens havia fet una catequesis de tot el significat de la Passió a llarg de tota la Setmana Santa, ara canvia el to i ens tramet l’alegria i l’esperança de la Resurrecció:

El món havia perdut la llum que l’havia il·luminat durant més de 30 anys. Això és el que hem volgut representar amb la foscor amb la que hem començat avui la nostra celebració. Foscor total. L’havien matat, havia acceptat aquella mort terrible, però el seu lloc no estava entre els morts  i va tornar a la vida. La seva ànima va tornar a animar un cos, aquest cop ja gloriós. Jesús va ressuscitar. Això si que era una notícia. Es presenta entre els seus, i es dissipen els núvols, les foscors que els havien envaït, i neix l’eufòria. Ha ressuscitat el Senyort. Corre la veu. Al principi hi ha desconcert, no apareix el cadàver. Això no significa resurrecció.

Però comencen els rumors, alguns ho han vist, primer unes dones, després Pere, i uns deixebles camí d’Emaús, i els onze reunits. La remor deixa de ser-ho, la resurrecció real de Jesús és un fet. La notícia s’estén com la pólvora. Això és molt important. Amb la seva resurrecció es confirma que el que havia dit era la veritat. El camí que ensenya és el que cal seguir. Ell és el camí, la veritat i la vida. Tot d’una aquell món que fa un dia estava a les fosques, que era amenaçador, ple de negres nuvolades, ara es presenta lluminós, brillant, emocionant fins i tot. Aquesta resurrecció significa que el príncep d’aquest món ha estat vençut, que ha estat abolit el càstig del pecat, que s’han obert les portes del cel, que hem estat salvats, i que ens espera LA VIDA.

És la més gran notícia de la història. Per això l’Església ho celebra amb un diumenge que dura set dies: tota la setmana de Pasqua és diumenge, i amb una alegria desbordant i contagiosa: que exclama milers de vegades Al·leluia, Al·leluia, Al·leluia!

Molt bona Pasqua! de part dels col·laboradors dels Serveis Informatius Montalegre

 Isabel Hernández Esteban

 

 

Dels Rams al Divendres Sant

Al fil de l’editorial de Montalegre, en l’església s’ha celebrat la Setmana Santa amb tota la solemnitat i sobrietat que està escrit a la litúrgia de l’Església Catòlica.

Diumenge de Rams

El pòrtic de la Setmana va ser el Diumenge de Rams. Abans de la Missa de les 12, els fidels es va situar en el Pati Mannig, amb un sol brillant i lluminós com mereixia la festa; el Rector va llegir l’Evangeli, va beneir els rams, les palmes i palmons i a continuació, tot cantant la victòria de Nostre Senyor Jesucrist, es va fer la processó a tot el voltant fins endinsar-nos a l’església.

Mn. Francesc Perarnau en la seva homilia va dir: La celebració posa de manifest que s’uneixen en ella dues tradicions diferents que l’Església no ha volgut perdre. D’una banda la tradició que venia de l’Església de Jerusalem, on se celebrava en aquest dia, sobretot l’entrada triomfal de Jesús a la ciutat, celebració que manté el seu record en la processó de les palmes i la processó amb la que hem iniciat avui la missa, i la tradició que ve de l’Església Romana, on l’accent es posava sobretot en el començament de la Setmana Santa que es recordava amb la lectura sencera i solemne de la Passió del Senyor. Això li dóna a aquesta festa d’avui un caràcter peculiar, agredolç: comencem celebrant un triomf, però en l’horitzó queda i apareix en tota la seva cruesa la Passió del Senyor.

Tot i que els dies sants no són de precepte, la devoció dels fidels cristians fa emplenar els temples. Així l’església també en Dijous Sant es va omplir fins a les grades; malgrat el nombre de fidels la celebració es va seguir amb molta pietat, tos esperàvem el moment culminant de la processó del Santíssim fins al Monument, l’altar estava cobert i engalanat, guarnit de flors vermelles i de palmons. La celebració de la Missa en Coena Domini va ser concelebrada pel Rector i els mossens habituals de l’església. Havia molt a celebrar: la institució de l’Eucaristia, la institució del Sagrament de l’Ordre i el Manament de la Caritat. L’homilia del Rector es va centrar en aquest Manament:

Jesús es va agenollar davant de cada un dels apòstols per rentar-los els peus.
En aquest gest hi veiem l’amor de Jesús, que és l’amor de Déu per cada un, Déu que s’agenolla davant de les pobres criatures, unes criatures febles, que d’aquí a poc, i Jesús ho sap, un li lliurarà, un altre li negarà i gairebé tots li abandonaran. És Déu agenollat
​​davant l’home. Pere no es deixa. No es considera digne:” no em rentaràs els peus!”.

I Jesús li diu una cosa que fa pensar: t’has de deixar rentar, t’has de deixar estimar, sinó no tindràs part amb mi. Es veu en aquest gest que és l’amor de Déu el que s’ha bolcat en el rescat de l’home, el que el ve a rescatar; és Déu el que renta, el que neteja; a l’home li toca ser humil, deixar fer a Déu, deixar-se rentar, purificar.

Però la lliçó va molt més enllà: així heu de fer amb els altres, rentar els peus, que és servir els uns als altres, donar-vos uns als altres, estimar-vos de veritat, molt poc després els dirà:”Un nou manament us dono, que us estimeu els uns als altres com jo us he estimat,  en això tothom coneixerà que sou deixebles meus.” Aquest serà el distintiu dels cristians.

Com a manifestació d’aquest amor extrem del que sant Joan ens diu que és la clau per entendre tot el que va succeir fins el final, trobem també la institució dels Sagraments de L’Eucaristia i de l’Ordre sacerdotal. Dos grans dons que faran possible que la Redempció es perpetuï de generació en generació al llarg dels segles. dos grans dons de l’amor de Déu que hem d’agrair.

Es va encensar l’altar, els celebrants, els ministres i tots els fidels. L’encens com símbol d’elevar-nos cap a Déu es va situar molt a prop del cel. L’oració dels fidels davant el monument es va mantenir fins el tancament de l’església.

Divendres Sant

I va arribar el dia sant més trist, el dia més trist de l’any per a tots els cristians del planeta, el Divendres Sant. En entrar a l’església el Crucifix del presbiteri estava cobert amb un llenç morat, el color de la litúrgia de la Setmana Santa. Al començament del memorial de la Passió de Nostre Senyor Jesucrist els tres sacerdots celebrants es postren a terra en senyal de lliurament total a Déu, i els fidels agenollats intentem sentir el mateix. El relat de les lectures i especialment de la Passió ens esglaia, veiem en tot aquell dolor nostra Redempció. L’homilia del rector ens explica la participació del príncep de les tenebres, el seu pla, el seu  aparent triomf. Però gràcies a Déu serà la derrota de Satanàs, hi ha esperança, serà al tercer dia la Resurrecció del Senyor:

L’últim sopar es va celebrar al cenacle, I allà va començar pròpiament la passió que acabem de llegir. Són els moments culminants de la missió redemptora de Crist, dels que ha parlat moltes vegades Jesús i en els que realitzarà la redempció de la humanitat. És evident que Jesús la va patir perquè va voler.
En tot el relat de la passió hi ha certament una presència diabòlica evident Van haver moltes trobades de Jesús amb el diable, i Jesús sempre el va obligar, sempre el va vèncer, sempre. Satanàs intuïa qui era Jesús, però sabia que era home de Déu , un gran profeta, algú amb poder molt superior al seu … segurament sospitava que era el Messies.
En el relat de l’últim sopar el mateix Sant Joan ens diu que, quan Jesús va anunciar que un d’ells ho lliuraria, ell mateix li va preguntar a Jesús:
Senyor, ¿qui és? Jesús respongué: Aquell a qui jo mulli i doni un mos. I mullant un mos, el va agafar i l’hi va donar a Judes, fill de Simó Iscariot. Després del mos, en el mateix instant, va entrar en ell Satanàs.
És aquesta presència la que va ser guiant els esdeveniments en aquella nit i la que va desencadenar aquella extrema violència de la passió del Senyor i en l’acarnissament dels que la van portar a terme, i l’odi que hi van bolcar, l’odi, no el podem oblidar és la negació de l’amor, la més diabòlica de totes les manifestacions …Vista des del final, la passió de Jesús sembla seguir un pla perfectament traçat. Com si algú hagués dissenyat allò per a la completa anihilació d’un ésser humà tant física com psíquicament. Però sabem que no existia aquest pla.

Però un pla es va desenvolupant com amb absoluta naturalitat … Detenció, judici nocturn, a casa de Anas, de Caifàs, de Pilat, pas pel palau d’Herodes, altra vegada a Pilat, flagel·lació romana, escarni dels soldats, humiliació davant del poble, el via Crucis … clavat a la creu. Es veu aquest pla diabòlic, en el qual es Satanàs descarrega tota el seu odi, la seva ira i la seva capacitat de fer mal sobre aquell home de Déu que l’ha derrotat tantes vegades, a qui odia amb totes les forces del seu ésser.
És el moment del príncep de les tenebres. Jesús ha carregat sobre les seves espatlles, sobre aquella naturalesa humana que ha assumit, la nostra naturalesa, tots els pecats de la humanitat, i els arrossega fins a la creu. Aquella naturalesa humana és destruïda per l’odi i la violència que s’ha desfermat sobre ell per la força del mal.

Sembla un triomf del mal i aquest gust de derrota va quedar en l’ambient. Però no podem oblidar que a la vegada es percep també una altra presència oculta que d’alguna manera la contraresta. Jesús no està sol. La tradició cristiana que es sintetitza en el Via Crucis, parla d’una trobada de Jesús amb Maria en el Camí de la Creu: *”A penes Jesús s’ha aixecat de la seva primera caiguda, troba la seva Mare Santíssima, al costat del camí per on El passa.
Amb immens amor Maria mira Jesús, i Jesús mira la Mare: els seus ulls es troben, i cada cor vessa en l’altre el seu propi dolor “.

Maria suavitza amb el seu immens amor el càstig brutal que el Senyor està patint fruit de l’odi desfermat i el comparteix amb el, el consola i l’acompanya. I en participar així de la passió es converteix en corredemptora … Li agraïm a Maria que hi fos. La tradició de l’Església veu en Maria la dona de la qual es parla en la Bíblia. És Maria la que aixafa el cap de la serp que és Satanàs. Així la invoquem i confiem en ella: Mai no s’ha sentit dir que cap dels que han acudit a la vostra protecció hagi estat abandonat de vós (Oracio Recordeu-vos).

A continuació amb molta devoció es va fer l’Adoració a la Creu, un a un tots els fidels de l’església, entre cants i oracions, vam omplir de vessades aquella creu amb el Crist mort. Vam combregar, es van apagar les llums de la Capella del Santíssim, el Senyor no hi era, l’església estava buida d’aquella presència que es copsa quan el Senyor està al Sagrari. Dintre nostre em sentíem tristos, però desitjant que de nou arribés la Vetlla Pasqual per sentir l’alegria de la Pasqua de la seva Resurrecció.


* Via Crucis. 4 estació. Sant Josepmaria

Isabel Hernández Esteban

 

 

 

 

 

Utilitzem cookies de Google Analytics per analitzar el comportament dels usuaris de la web i veure el contingut que més us interesa. Si continues navegant per la nostra web entenem que acceptes l'us d'aquestes cookies. Més informació de les cookies que fem servir a la nostra Política de cookies.

Configuració de Cookies

A sota pots triar el tipus de cookies que permets en aquest web. Les funcionals són necessàries per al funcionament del web. Les analítiques ens ajuden a oferir-te contingut més interessant segons els vostres interessos. Les de Social Media us ajuda a compartir el contingut que considereu interessant i veure vídeos de youtube.
Prem al botó "Guardar configuració de cookies" per aplicar selecció.

FuncionalsLa nostra web pot contenir cookies funcionales que son necesarias para el correcto funcionamiento de la web.

AnalítiquesUtilitzem cookies analítiques per a oferir més contingut del seu interés.

Xarxes SocialsPer a integrar dades de les nostres xarxes socials aquestes xarxes poden instal·lar cookies de tercers.

AltresAltres cookies de webs de terceres empreses com a Google Maps.